Innowacyjne zmiany organizacyjne, programowe i metodyczne w Gimnazjum Nr 7 w SOSW Nr 1 w Płocku
Uczestnicy:
Trzeci etap edukacji - Uczniowie klas I - III z niepełnosprawnością intelektualną w
stopniu umiarkowanym.
Czas realizacji:
Klasy trzecie - od 01.04.2014r. do 28.06.2014r.
Klasy drugie - od 01.04.2014r. do 30.06.2015r.
Klasy pierwsze - od 01.04.2014r. do 30.06.2016r.
Założenia:
Gimnazjum Nr 7 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr1 im. Księdza
Jana Twardowskiego w Płocku jest placówką, w której uczy się młodzież z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym. Głównym
celem naszych oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych jest przygotowanie
wychowanków do samodzielnego funkcjonowania w środowisku, na miarę swoich
intelektualnych możliwości.
Zmieniający się współczesny świat, komputeryzacja, telefon, internet, coraz łatwiejszy
dostęp do różnych informacji oraz coraz wyższe standardy stawiane wszystkim
obywatelom (np.: załatwiane spaw urzędowych drogą elektroniczną) i funkcjonowanie
naszych podopiecznych w tym środowisku wskazuje nam kierunek zmian. Młodzież z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym posiada już praktyczne
umiejętności korzystania z osiągnięć techniki, nauki i przyswaja sobie wiedzę z
otaczającego świata. Zadaniem współczesnych pedagogów jest systematyzowanie i
poszerzaniu tej wiedzy oraz ukierunkowywanie posiadanych umiejętności na
praktyczne wykorzystanie ich w samodzielnym życiu. Aby jak najlepiej przygotować
naszych uczniów, do w miarę samodzielnego życia we współczesnym świecie,
wprowadzane są różnorodne formy oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych oraz
psychologiczno-pedagogicznych realizowanych na terenie naszej placówki.
Po wnikliwej analizie możliwości uczniów, wielokrotnych obserwacjach
funkcjonowania podopiecznych na poszczególnych zajęciach dydaktycznych,
wniosków z prac zespołów pomocy psychologiczno-pedagogicznej powstał pomysł
innowacji pedagogicznych. Innowacyjne zmiany wpisane zostały w ramowy program
nauczania młodzieży na trzecim etapie edukacyjnym dla uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Proponowane
innowacje dotyczą zmian organizacyjnych, programowych i metodycznych.
Innowacyjne zmiany organizacyjne, programowe i metodyczne w Gimnazjum Nr 7 w SOSW Nr 1 w Płocku
Zmiany organizacyjne1
Zajęcia edukacyjne w klasach I-III dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym w Gimnazjum nr 7 w SOSW nr1 w Płocku
1.
Funkcjonowanie w środowisku - 5 godz.
4.
Muzyka z rytmiką - 2 godz.
5.
Wychowanie fizyczne - 4 godz.
6.
Zajęcia rewalidacyjne - 10 godz.
Zmiany organizacyjne zostały przedstawione poniżej. Wpisane zostały w ramowy plan zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym. Zmiany zostały zaznaczone kolorem czerwonym. Zajęcia z uczniami prowadzaną nauczyciele z przedmiotowym wykształceniem w bardzo dobrze wyposażonych klasopracowniach, co ułatwia dostęp do specjalistycznych dla danego przedmiotu pomocy dydaktycznych.
•
Plastyka - „Kolorowy świat” - 2 godz.
- plastyka z elementami przyrody i geografii
•
Plastyka - „Z kredką przez historię” - 2 godz.
- plastyka z elementami historii (klasie III elementy WOS - urzędy, dokumenty, pisma urzędowe, wybory do Parlamentu)
•
Technika ˶„Z linijką na ty” - 2 godz.
- technika z elementami matematyki (geometrii)
•
Technika - „Z myszką na ty” - 2 godz.
- technika z elementami informatyki
•
Zajęcia wspierające rozwój ruchowy
•
Zajęcia muzyczno-ruchowe (teatralne)
1 Kolorem czerwonym zaznaczono wprowadzone innowacje do ramowego programu zajęć.
Zmiany programowe:
Dla każdego proponowanego przedmiotu został opracowany program własny oparty na ramowym programie nauczania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym na trzecim etapie edukacji. Programy zostały zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną i stanowią załącznik do powyższego dokumentu.
Zmiany metodyczne:
Każdy opracowany program własny, przygotowany przez nauczycieli, posiada wyszczególnione metody pracy na poszczególnych zajęciach dydaktycznych. Są to metody stosowane w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym poszerzone o metody pracy stosowane na zajęciach przedmiotowych. Metody te są dostosowane do możliwości intelektualnych uczniów.
Opracowanie i przygotowanie: mgr Maria Malewska-Figat
zastępca dyrektora Ośrodka
Twórcą i dyrygentem orkiestry „Po Koncercie” jest Pan Krzysztof Szlom, laureat
nagrody Prezydenta Miasta Warszawy i nagrody Prezydenta Miasta Płocka oraz
wyróżnienia Kuratora Katedry UNESCO przy APS w Warszawie.
Orkiestra reprezentuje SOSW Nr 1 na wielu imprezach ogólnopolskich i
miejskich:
- kilkakrotnie na Ogólnopolskiej Scenie Prezentacji Artystycznych OSPAR
w Warszawie,
- Mazowieckim Rozpoczęciu Roku Szkolnego 2014/2015,
- Dniach Historii Płocka
- Jarmarku Tumskim (wielokrotnie)
Udział w występach rozwija koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową, koncentrację
uwagi. Uczy samodzielności. Rozwija emocjonalnie i społecznie. Występy są
ogromnym przeżyciem dla uczniów i ich rodziców.
Cyklicznie orkiestra występuje na:
- Przeglądzie „Śpiew rodzi uśmiech” w Gostyninie,
- Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Mocarzewie,
- Międzyszkolnym Festiwalu Integracyjnym” Śpiewam z pasją, tańczę z pasją”.
Ogromne wrażenie zrobiła orkiestra na koncercie charytatywnym„ Wiosenne
przebudzenie serc” w Dobrzykowie, obchodach Dni Osób Niepełnosprawnych w
Galerii WISŁA.
Mali artyści wystąpili na spotkaniu Honorowych Krwiodawców w Urzędzie Miasta
Płocka oraz dla emerytów w Urzędzie Gminy Stara Biała.
Zachwycili swoim występem Panie z Klubu Amazonek.
Orkiestra „Po koncercie” promuje naszą szkołę w licznych występach np.:
- kościele w Borowiczkach,
- kościele w Gąbinie,
- Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej,
- Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości,
- Szkole Wyższej im. Pawła Włodkowica,
- kościele w Radziwiu,
- Bazylice Katedralnej,
- kościele św. Stanisława Kostki.
Występy orkiestry są zawsze niezwykłą atrakcją dla rodziców podczas uroczystości
szkolnych- Jasełek, Święta Niepodległości, Uroczystości Wielkanocnych, rozpoczęcia
i zakończenia roku szkolnego.
Dla uczniów udział w występach to okazja do zabawy, uśmiechu, ale także rozwijania
umiejętności i wrażliwości muzycznej.
Gratulujemy pomysłu na rozwijanie zainteresowań wśród uczniów.
Jesteśmy pod wrażeniem energii i kunsztu dyrygenta Pana Krzysztofa Szlom.